Wednesday, December 22, 2010

Pam Tayar~get over my fearness!



Salam...sebenarnye nak kate pandai tu tak pun.nak kate agak kurg bijak tu boley laaa.err...yang kate cmtu sbnrnye gni.Walaupun dah lama memandu kete & mnunggang moto,tak pernah sekali pun angin tayar tu saya pam sndri...what the??? hekk...

Hehehe...dah berbuih mulut abah saya tutorial kan saya care nak pam.abah kate 'klu pam jarum (analog la),angin die takat 30.tayar depan sekian,tayar belakang sekian.bla.bla.bla.tapi tak pernah masuk otak.tak tau kenapa.seriau semacam.kalau pakai kenderaan nehh,sgup tgu abah yang pam kan.saya takkan pam.kdg2 tersadai je moto kt umh dngn tayar yg penyet,ehh da mcm ayam dah jadinye.

Kalau saya rajin pun,saya g kedai moto & mintak abg mekanik tu tlg pam kan.haaaa kn senang tu! tiap2 kali kempis je,tiap kali tu la saya ngan muke sadisnye mtk belas ehsan abg tu.balik umh je dgn tayar yang full & ati yang sama naek.pernah la sekali,tayar kete kempis tahap gaban.nk bwk mak n kngah jln2 dgn tayar yg cmtu kompom
bjoget.nk xnk saya g bengkel abg tu lg.turun je kete saya senyap,mnyorok2 blkg mak.nth ape yg saya takut pn saya xtau.mak yg tolong ckp "ni nk pam tayar kete ni...." jwpn abg tu "lah drivernye knp xckp?" smbl diiringi sengeh2 kamben org sekeliling.merah padam mukeku.

Sumpah takut! Serius xtao knape sampai la skrg....tp xla skrg sgt,smpai kul 2 ptg td je.ceritanye cmni...huuuu~angin tayar moto saya ni since da jadi hak milik saya ,saya kene manage sndri.tp asal kempis je saya g bengkel kesukaan saya kat Flat Sri Terengganu tu.tapi xkn la sampai sudah saya nak mintak tolong org ye x? Kali ni saya nekad (hampir seminggu lebey gk la tayar moto saya tu da tahap sebati dengan pasiran jalanan tu.) haaa sabar tak sabarnye saya (pdhl penakut).saya malu nak g kedai abg tu lg.So kul1 ptg td,saya plan nak g pam sendiri kat Mobil Jalan Ipoh.tu pun puas bguru dgn abg kt opis aku nehh.angan punye angan,doa punye doa,tekad punye tekad...akhirnye setelah 50 minit menggigil kt opis,saya gagahkan diri pegi stesen minyak tu...peduli ape lg 10 minit rehat nak hbes,janji saya ade mood,aku wat.hehehe

Sampai kt Mobil,saya parking cantekk je kat sebelah pam angin digital.tapi asal nombor die xnyale? saya da mule blushing.mujor la ade attendan pam pandang saya .saya pun wat la ala2 panggil die (wat tangan cam panggil budak kecik)...dan2 je dia kate pam tu rosak,kene g pam 1 lg.owkayh selamat saya drpd wat tndkn lbey menyegankan kat pam ptame.

Sampai je kat pam kedua,ade pakcik india ni tgh pam tayar moto die.tp saya tgk jarum die ats 30.saya da mule hang.dalam ati "abg zul kate 29"...untuk makluman,saya ni lurus bendul.org kate byk tu,byk tu la saya pegang.owkayh bile pakcik tu nak gerak,die senyum je.huhh hilang sikit cuak saya nehh...(aik flirt ke?) xla...org da snyum.saya snyum la.hihi...

Owkayh ni carenye saya wat td (cehh mcm pakar.tp at least dpt la kasi hidayah kt 1st user cam saya nehh)

1. Kalau jenis analog (jarum),adjust meter jarum tu dgn memusingkan bnd bulat kat tepi kotak meter tu.adjust jadi 29.dah org kate 29...saya ikutkan je.
2. Kalau jenis digital lak,adjust jadi 200.ad yang gune option -+.ad gune option up down.tp td saya tgk pam rosak tu -+.so picit la button yang patut,adjust 200.

3. then cucuk la muncung pam tu kat lubang angin tayar.jangan lupe cabut penutup dl.cmne angin nk masuk nanti? kui3

4. Ape yang perhati td,muncung angin tu ade due.mule2 saya gune muncung angin yg dkt ngn pemegang pam (hala ke bwh) untuk pam tayar depan.

5. Pehtu saya gunekan option yang same utk pam tayar belakang.tak jadi...angin keluar.hairan+pucat lesi da saya kat situ.

6. Then,saya gunekan option muncung angin ke ats (hala ke dlm) untuk pam tayar blkg tu.mjadi la lak.angin molek je masuk.takde bunyi angin kuar.berseri-seri mukeku yang legam nehh...heee~

7. Bila da dgr bunyi tit tit agak laju tu,tu tandenye angin tgh masuk.klu tit tit tu mkin slow,mknenye angin da nk pnuh.tp bile da tit tit pn da xde bunyi,cabut la.nti keras sgt...

8. Option 4-6 tu saya pun tak pasti sebenarnye.maybe kalau salah 1 muncung takleh pakai,pakai la muncung 1 lg.tu la teori graviti saya .hehe...

Tengah saya dok sengeh2 mengenangkan KETAKUTAN yang berjaya dihilangkan,ade lak kete toyota wish hitam parking sebelah saya.ingatkan nak pam jugak,upenye nak masuk kedai stesen minyak tu.isy kelam kelibut saya diwatnye time tu.cpt2 je saya basuh tgn.shacking pun tak hilang lg tao.

Nahh kau~tayar da keras kejung.nak handle moto pun da pelik.handle moto jadi pickup sgt la lak.ehehe...takpela...janji tayar da dpt makanan die....:)

Sumpah! Seumur hidup saya ,ini yang pertama...haha...iye,ni la 1st time saya pam tayar sndri.baru la penyakit FEARness saya ni sembuh.lega ssgt!

Owkayh, sekian kisah putera katak untuk ari ni.Sekadar kongsi pengalaman...daaa~


0 Respon Anda?:

Post a Comment

KATEGORI ENTRI

6 Perkara Boleh Buat Geram~ (1) Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan (1) Aku Sayang Semuanya~ (1) Angan-angan 2011 (1) Anuar Zain Afgan Ahmad Durrah (1) Anuar Zain~Sedetik Lebih (1) Apa Jawapannya ~ Vince Chong (1) Apalah Dayaku Ya Tuhan... (1) Asmara 2 (1) Awi Rafael-Pulanglah (Full BM) (1) Bazar Ramadhan KL (1) Berat Hati Menanggung~Perjalanan Menjadi Seorang Yang Lebih Matang (1) Bersabarlah...masih ada sinar di hujung jalan... (1) BERSAMAMU~hulurkan tangan ringankan beban (1) berubah~erry putra ft reen (1) Bila Rindu Bila Terasa Rindu? (1) C'Mon Lah...We Malaysian What. (1) Cerita Awal 2011 (1) Di Dalam Dilema (1) Diduakan Dirisik (1) Dunia Seni (27) Eason Chan oh Sam Lee Sheng Jie oh Bobby Au (1) Ernie Shahirah atau Ernie Shaheerah? Dua artis berbeza... (1) Few things happened in our life might let us fall aside... (1) Gadjet oh gadjet~ (1) Hantaran? (1) Hati Mengaduh~ (1) Hikayat Merong Mahawangsa-The Malay Chronicles~3 more days to go (1) Imbasan Kronologi Cinta~Vince Chong AF1 setelah setahun (190110-190111) (1) Impian Ke Cameron Highlands (1) Jangan Bilang Tidak~ (1) Kad Jemputan Kahwin~Walimatul Urus (1) Kata Hati (20) Kesakitan Ini Membelenggu (1) Kisah Zaman Kecik-kecik (1) Korean Autumn In My Heart (1) KRU (1) Kucing Di Mana-mana (1) Laksa: Between Food Poisoning And Addiction~ (1) Nasi Lemak (1) Need You Now~Lady Antebellum (1) nubhan~mata hati (1) Pahang Negeriku (1) Pam Tayar~get over my fearness (1) Pasar Malam Kuala Lumpur List (1) Petua Kurangkan Kentut Bisul Lebam Mata (1) Pssst~nak kongsi interest nehh... (1) Qua Anwary (2) Risaonye..... (1) Satay Station Kg Pandan (1) Saya Marah Tapi (1) Saya sukakan kedamaian~ (1) Saya Tahu Allah Sayang Saya (1) Sedetik Lebih English Version~The Memories Remain (1) Skoliosis (1) Sunburn (1) Terus bercinta (1) Teruskanlah by Agnes Monica (1) The Malay Chronicles: Bloodlines (Extended Trailer)-HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA (1) Tips Jimat Petrol Dan Diesel (1) Tips Panduan (9) Ulasan Pengalaman (10) Walk Away~ (1) Walking along the beach~fuhhh besh (1) Westlife (1) Westlife Asia Tour In Malaysia Review (1) WO BU PEI~I'm Not Worthy (Jay Chou) (1) Zzati-Cinta Hanya Padamu (Review Lyric) (1)