Thursday, February 17, 2011

Saya Marah! Tapi...

Khamis~17Februari2011~3.03ptg
"Sesungguhnya marah itu bermula daripada kebodohan dan berakhir dengan penyesalan"

Saya terkedu & rasa sebak dengan statement kat atas.Sbg manusia biasa,kita takkan pernah terlepas dari berasa marah dan memarahi orang.kadang2 krn perkara kecil tapi berulang-ulang pun akan buat perasaan marah asyik timbul.Memang masa marah tu,kbykn drpd kita xterpikir pun nak tanganinya.Kita cuma rasa nak lepaskan je.Lepas semua dah settle,kita akan rase bodoh sbb marah & menyesal marah2.

Biasanya kalau marah,saya lepaskan kat diri sendiri.Saya nangis (normal lah pompuan kan).Saya tak pandai nak hempas2 barang (lebih2 lagi handphone...ayah yang beli.tentu sayang kan?)
Saya juga tak pandai nak maki2 org,tapi saya buat muka je.Takpun bagi kata-kata pedas.Tak tau la...tu pun org yang kate dia terasa dgn kata2 saya.Tu pun saya memikir byk kali ayat ape nak bagi.Kalau kesalahan masih berulang,nampaknya tak guna juga saya marah.kena diam jelah kan? Hehehe...(tapi saya juga yang tak tenteram...ha ni parah).

Kerana marah la banyak benda hancusss.Sebab tu sekarang ni kita sendiri kena belajar tangani perasaan marah (walaupun hati ni Ya Allah...dah 150 darjah celcius).Ada yang buat cara macamni:
*banyak diam.
*mengelak dari buka topik (kalau start buka topik,takut terluka balik)
*dah ada blog ni,ni la medium meluahkan perasaan.puas hati,bercerita sorang2 kadang2 released juga kan?
*tension & marah psl kerja,lepaskan lps balik kerja.pusing2 mall pun jadi.

Ada jugak pujuk hati sebenarnya 'jangan marah...jangan marah.penat tau marah2 ni".Minda kita bekerja keras nk kerah idea & tenaga nak lepaskan kemarahan.Sampaikan 1 badan pun rasa letih.Selagi tak habis,selagi tu la mood takde.kalau kemarahan terjadi waktu malam,alamatnya berguruh la spjg malam.Tak tidur sampai pagi.Haha...sesetengah org kena tidur untuk hilangkan bad mood,tapi tak mungkin terjadi kat segelintir org.Kira tanda protes la...akhirnya kita gak yang suffer.Pergi kerja dengan kurang semangat.

Takpe,kita boleh cuba dengan lebih baik lagi untuk kawal kemarahan.Sebab banyak tahap marah ni.Kita je yang boleh describe diri kita sendiri.Asalkan tak bg kesan buruk berpanjangan kpd diri & org lain.

"Jika marah dalam keadaan berdiri, seeloknya cuba duduk
Segera beredar dari tempat tersebut
Cari tempat yang boleh bersendirian seketika
Tarik nafas perlahan-lahan dan beristighfar
Sejukkan badan dgn berwudhuk
Muhasabah kepada punca kemarahan"

Elakkan nafsu marah menguasai diri kerana bila dah menguasai diri kita akan hilang pertimbangan dan segala tindakan tidak lagi datang dari pemikiran yang waras. Sebab tu banyak pergaduhan, dan penderaan puncanya adalah kemarahan. Sungguh besar kesan negatif dari rasa marah ini… namun rasa marah adalah normal kerana kita adalah manusia biasa cuma perlukan kawalan dan diurus dengan betul.


*yang penting lepas marah tu,mintak maaf semula.Kemaafan adalah perkara paling dinanti sesama kita sebenarnya.



0 Respon Anda?:

Post a Comment

KATEGORI ENTRI

6 Perkara Boleh Buat Geram~ (1) Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan (1) Aku Sayang Semuanya~ (1) Angan-angan 2011 (1) Anuar Zain Afgan Ahmad Durrah (1) Anuar Zain~Sedetik Lebih (1) Apa Jawapannya ~ Vince Chong (1) Apalah Dayaku Ya Tuhan... (1) Asmara 2 (1) Awi Rafael-Pulanglah (Full BM) (1) Bazar Ramadhan KL (1) Berat Hati Menanggung~Perjalanan Menjadi Seorang Yang Lebih Matang (1) Bersabarlah...masih ada sinar di hujung jalan... (1) BERSAMAMU~hulurkan tangan ringankan beban (1) berubah~erry putra ft reen (1) Bila Rindu Bila Terasa Rindu? (1) C'Mon Lah...We Malaysian What. (1) Cerita Awal 2011 (1) Di Dalam Dilema (1) Diduakan Dirisik (1) Dunia Seni (27) Eason Chan oh Sam Lee Sheng Jie oh Bobby Au (1) Ernie Shahirah atau Ernie Shaheerah? Dua artis berbeza... (1) Few things happened in our life might let us fall aside... (1) Gadjet oh gadjet~ (1) Hantaran? (1) Hati Mengaduh~ (1) Hikayat Merong Mahawangsa-The Malay Chronicles~3 more days to go (1) Imbasan Kronologi Cinta~Vince Chong AF1 setelah setahun (190110-190111) (1) Impian Ke Cameron Highlands (1) Jangan Bilang Tidak~ (1) Kad Jemputan Kahwin~Walimatul Urus (1) Kata Hati (20) Kesakitan Ini Membelenggu (1) Kisah Zaman Kecik-kecik (1) Korean Autumn In My Heart (1) KRU (1) Kucing Di Mana-mana (1) Laksa: Between Food Poisoning And Addiction~ (1) Nasi Lemak (1) Need You Now~Lady Antebellum (1) nubhan~mata hati (1) Pahang Negeriku (1) Pam Tayar~get over my fearness (1) Pasar Malam Kuala Lumpur List (1) Petua Kurangkan Kentut Bisul Lebam Mata (1) Pssst~nak kongsi interest nehh... (1) Qua Anwary (2) Risaonye..... (1) Satay Station Kg Pandan (1) Saya Marah Tapi (1) Saya sukakan kedamaian~ (1) Saya Tahu Allah Sayang Saya (1) Sedetik Lebih English Version~The Memories Remain (1) Skoliosis (1) Sunburn (1) Terus bercinta (1) Teruskanlah by Agnes Monica (1) The Malay Chronicles: Bloodlines (Extended Trailer)-HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA (1) Tips Jimat Petrol Dan Diesel (1) Tips Panduan (9) Ulasan Pengalaman (10) Walk Away~ (1) Walking along the beach~fuhhh besh (1) Westlife (1) Westlife Asia Tour In Malaysia Review (1) WO BU PEI~I'm Not Worthy (Jay Chou) (1) Zzati-Cinta Hanya Padamu (Review Lyric) (1)